nieuws detail
"We willen waarde brengen naar onze klanten"
Hoewel Pim Bos en Gert-Jan Langen pas enkele maanden het salesteam van Orangeworks versterken, zullen hun namen bij veel klanten al een belletje doen rinkelen. Hun drijfveer? “We willen geen machines verkopen, maar klanten ontzorgen. Daar komen we ’s ochtends ons bed voor uit.”
Pragmatisch in maatwerk
Sinds februari 2017 is Pim Bos sales manager bij Orangeworks. Ervaring in de voedingsmiddelenindustrie heeft hij volop: zo werkte hij de afgelopen 20 jaar onder andere bij Rademaker en bij Marel/Stork. “Daar komt mijn meerwaarde voor klanten uit voort: ik ken hun behoeften en begrijp hun problemen. Desalniettemin is elke vraag anders en leveren we maatwerk. Daarom wil ik in het verkooptraject zoveel mogelijk informatie krijgen.” De switch is hem goed bevallen, vertelt hij enthousiast. “Bij Orangeworks werken we snel en pragmatisch. Klanten merken dat. Bovendien zijn zij in het gehele proces, van opdracht tot oplevering, deelgenoot van het proces. We doen het echt samen.”
Processen doorzien
Collega Gert-Jan Langen is sinds 1 juli 2017 accountmanager new business bij Orangeworks. Zijn achtergrond ligt in de verpakkingsindustrie, met name in de foodsector. Waar hij bij vorige werkgevers pas in de eindfase te maken kreeg met klanten, zit hij bij Orangeworks in de beginfase. Of dat een voordeel is? “Absoluut. Ik ken het proces, weet waarom bepaalde dingen wel en niet gedaan worden en waar in een latere fase problemen kunnen ontstaan. Het begrijpen van dit hele proces en vooruit kunnen denken heeft veel toegevoegde waarde voor klanten.”
Ambities
Met de komst van Gert-Jan kreeg Orangeworks er een breed netwerk erbij. En dat was ook de insteek, want de organisatie heeft de ambitie om te groeien. Pim: “We hebben negen doelmarkten, vier daarvan hebben de focus: chocolade en zoetwaren, dranken, petfood en waterbehandeling. Daarbinnen zoeken we actief naar partijen die op zoek zijn naar verbeteringen en naar strategische partnerships. En voor huidige klanten blijven we kijken hoe we bredere mogelijkheden kunnen bieden. Dit alles doen we overigens internationaal.”
Kijken op de werkvloer
Bij alles wat Pim, Gert-Jan en de andere collega’s van het salesteam doen, staat één ding centraal, zo vervolgt Gert-Jan: “We willen waarde brengen bij de klant en waarmaken wat we beloven. Primair gaat het ons niet om het verkopen van machines, maar om het geven van gedegen advies en het ontzorgen van klanten. Dat is vaak een complex proces, want in een bedrijf kunnen perspectieven en behoeften van verschillende betrokkenen heel anders zijn.” Zien wat een klant echt nodig heeft? Daarvoor is een kijkje in de fabriek de beste manier. “Daar kunnen we met eigen ogen zien hoe processen verlopen en hoe het bijvoorbeeld met installaties en leidingwerk gesteld is, om vervolgens een allround advies te geven. Vaak is dat welkom, want steeds meer klanten missen deze kennis of engineers. Orangeworks kan dan een partner in complete engineering zijn.”
Innovatieve projecten
Wanneer Pim tevreden is? “Los van goede resultaten en tevreden klanten, vind ik het belangrijk dat we een goede werksfeer creëren en dat ook medewerkers happy zijn in hun werk. Zowel Gert-Jan als ik proberen humor en plezier mee te brengen naar het team.” Dat enthousiasme hebben beide heren ook als ze kijken naar de toekomst: “We kunnen genoeg onderscheidend vermogen bieden ten opzichte van concurrerende bedrijven. Met name onze vertical start-up methode blijft uniek. Hierbij bouwen we eerst de gehele installatie bij ons op zodat we alles goed kunnen testen. Het resultaat is dat de installatie bij de klant probleemloos verloopt en dat in de kortst mogelijke tijd. De klant kan zodoende sneller starten met produceren.”
Los daarvan heeft Orangeworks nog andere innovatieve projecten lopen. “Daar kunnen we nu nog niets over vertellen, maar 2018 belooft een mooi jaar te worden. Houd dus zeker onze nieuwsbrief in de gaten!”